O.P.F.I.

Waar staat O.P.F.I. eigenlijk voor?

 

Could it be O.P.F.I.ous?

 

Online
U heeft een website welke compleet ge(re)styled is met Social Media buttons, misschien een aparte facebookpagina, U schrijft wel eens een artikel over uw product, tweet soms wat nieuws, biedt uw bezoekers downloadbare PDF documenten, en biedt uw bezoekers de mogelijkheid zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief. Voorgaande zaken zijn allemaal vingerafdrukken van uw:

Presence
Hoe gebruiksvriendelijk is uw website en nog belangrijker wat heeft uw website uw doelgroep te bieden? Hoe is de online interactie met uw doelgroep? Staan uw Keywords in verhouding tot de geboden content? En tot hoe ver strekt uw “Online Presence” zich uit op het www? Bent U behalve via uw website ook via andere online kanalen te vinden? En is er interactie tussen al uw “Online Presences”? Als uw doelgroep U niet kan vinden, kan Google U dan eigenlijk wel vinden? Met andere woorden, hoe is het gesteld met uw:

Findability
Uw diverse “Online Presences” en de daarbij behorende Keywords bepalen hoe U door de zoekmachines gewaardeerd wordt op die Keywords. Des te meer lokaties op het www van uw “vingerafdrukken” voorzien zijn des te groter de kans dat uw doelgroep U kan vinden. En zo denken de zoekmachines er ook over. Maar de zoekmachines kijken eerst nog even of U ook levert waar naar gezocht wordt. Als de content niet aanslaat zal de waardering laag zijn en verschijnt U ook niet in de zoekresultaten. Nu vraagt U zich natuurlijk af hoe een zoekmachine zoiets kan bepalen? Naast de On-page SEO (hoe vaak en op welke wijze komt een Keyword op uw site voor), bepaalt de verblijfsduur van uw bezoekers en het aantal pagina’s dat zij bezoeken voor een groot gedeelte hoe zoekmachines zoals Google U waarderen. Het is duidelijk dat een bezoeker die een minuut of minder op uw site verblijft naar alle waarschijnlijkheid NIET heeft gevonden wat hij/zij zocht. Terwijl een bezoeker die meerdere minuten of zelfs langer op uw website verblijft schijnbaar interessant materiaal heeft gevonden (content). Eigenlijk klinkt dat toch héél logisch nietwaar? Een andere belangrijke graadmeter voor zoekmachines is sinds kort ook het Social Media gebeuren. Het is namelijk ook logisch dat wanneer veel bezoekers U volgen of aanraden aan kennissen en vrienden U dus ook echt iets te bieden moet hebben! Om dat mogelijk te kunnen maken is dan nog wel iets anders nodig:

Interactability
Om gevolgd, “geliked” of getweet te kunnen worden moet U die mogelijkheden natuurlijk wel bieden. Veel sites hebben tegenwoordig ook wel standaard de diverse Social Media buttons op hun site. Maar als U gevolgd wil blijven worden zult U ook iets moeten bieden op de diverse platforms. Heeft U een Facebook pagina maar staat daar al maanden hetzelfde op, dan zal een volger snel afhaken. Daarnaast zijn de platforms ideaal om uw doelgroep ook te kunnen bereiken als ze toevallig niet zelf naar U op zoek zijn. Maar behalve de Social Media kunt u zelf natuurlijk ook actief en interactief uw doelgroep benaderen met “usefull” content via bv RSS Feeds en Email. Een goede opzet van uw website en het gebruik van bv een autoresponder kan wonderen doen. PS er is nog één belangrijk EXTRA punt:

PS Mobiele gebruikers
Deze groep is in grote getalen ook online actief en zoeken er met hun mobieltjes lustig op los. Vooral om bv snel even een restaurant, winkel, café, etc. te zoeken om naartoe te gaan. Deze “zoekers” zijn meestal niet op zoek naar content, maar zijn gericht op zoek om in hun behoefte te worden voorzien. De cijfers liegen er niet om, wereldwijd gaat het reeds om 73% van het zoekverkeer en in Nederland zitten we ook al over de 50%. Maar heeft U wel eens gezien hoe uw website er op een mobieltje uitziet? CHECK HIER HOE UW WEBSITE ER OP EEN MOBIEL UITZIET (onderaan de pagina hebben we ook een mooi voorbeeld van het verschil)
Als uw website NIET Mobile Ready is (een aparte mobiele website bereikbaar via re-directing) dan zal een mobiele bezoeker GEEN gebruikersgemak ervaren en waarschijnlijk niet lang blijven. Nog belangrijker is het om te beseffen dat deze bezoekers komen om iets te doen (adres zoeken, bellen, reserveren, bestellen, etc.). Uw mobiele website moet dus aan een aantal andere voorwaarden voldoen dan een “gewone” website. Call to Action attributen zijn dus een must. Een simpele one-click button om te kunnen bellen, mogelijkheden voor directe navigatie naar uw bedrijf, mogelijkheid om te bestellen of reserveren, etc. U snapt dus dat een mobiele website er héél anders uit moet zien. Grote navigatie buttons welke met een vinger te bedienen zijn zijn hier een MUST maar zouden op een gewone website waarschijnlijk de plank volledig mis slaan.

Non Mobile versus Mobile

                 Non Mobile Optimized                                                 Mobile Optimized

                Mobiele website

Help…mijn website ziet er net zo uit als
het linker plaatje op een mobieltje!!!

Ik heb een mobiele
website nodig:

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht

Voer de verificatie code in


captcha